Conference «Theories and practices of art and design: sociocultural, economic and political contexts»

The National Research University Higher School of Economics together with HSE ART AND DESIGN SCHOOL and Doctoral School of Arts and Design held the international academic conference «Theories and practices of art and design: sociocultural, economic and political contexts»

The Conference features a diverse agenda concerning social, economic, and cultural development and is devoted to the prospects for the development of art and the art studies in the 21st century, as well as consider the place and role of art in modern society. Key research trajectories include the socio-economic contexts of art and design, the state of art markets, the institutionalization of art and design, educational strategies in this area, science art, dance and performance studies, museum practices, such as the development of the idea of a «participatory museum», various aspects of institutional relations with artists and other members of the art world, as well as the artist-curator-viewer relationship

History, theory and practice of perfomance art

Аутентичное движение, контактная импровизация и др. Тактильность и «реагирование кожей» (В. Савчук). Теории движения и танца. Взаимоотношения с аудиторией. Единое мистериальное тело и проблема идентичности, гендер и перформанс. Перформанс в повседневной жизни. Перформансы власти. Перформанс и технонаука.

Art and design: models of physicality

История тела и телесности, проблема телесности в современном искусстве и дизайне. Эстетика новой телесности в виртуальном пространстве. Смена моделей телесности в культуре XX-XXI вв. Текстуализация телесности.

Technological Future

Перспективы развития современных художественных практик: science art (область современного искусства на стыке художественного и научного), киборгизация, роботизация. Современные технологии в дизайне. Интернет вещей.

Place of art: exhibition as a way of analyzing modernity. Ethics and politics of exhibition projects

Методы анализа выставок. Позиция исследователя современных выставок: между теорией и практикой. Как практическая работа влияет/ не влияет на теоретические, концептуальные разработки? Выставка как социальное и политическое действие. Возможности отражения политической позиции куратора в выставочной деятельности. Архивы современного искусства: возможности их использования и стратегии показа в выставочных проектах. Как сегодня выставка работает с культурными и социальными повестками, например, с вопросами памяти, экологии?

Contemporary museum practices

Каким будет музей будущего? Новые языки презентации и интерпретации музейного наследия. Музейный сторителлинг. Партиципация. Инновационные технологии и новые музейные концепции. Куратор в эпоху sustainability. Портрет современного зрителя: просьюмеризм или produsage? Современный художник: особенности работы. Галереи, которые открывают сами художники, а не галеристы.

Inequality and Inclusion

Дизайн и биоэтика. Биоарт. Биоэтические проблемы и гуманитарная экспертиза. Проблемы взаимодействия биоэтики и экоэтике в современном дизайне. Инклюзивные практики в искусстве и дизайне. Инклюзивное образование в сфере искусства. Арт-терапия.

Economics and Sociology of Art and Design

Социологические и социально-экономические проблемы искусства и дизайна. Роль арт-рынка в сфере искусства, демократизация арт-рынка. Искусство и дизайн как инструмент «массовой культуры». Дизайн и проблема творчества непосредственных производителей в современном промышленном производстве.

Mediaart

Современная иллюстрация, анимация и видеоарт. Цифровое искусство в виртуальной и смешанной реальности (от проектирования человеко-машинных интерфейсов до социального контекста). Интернет-арт в контексте постинтернета.

Multimedia and transmedia storytelling

Мультимодальные книги и читательский нарратив, антропология чтения: кто читатель визуального нарратива? Как он меняется? Что такое визуальная грамотность и как ее достичь? Применение приемов визуальных нарративов в образовании. Искусство иллюстрации «внутри» книги. Произведения искусства, принимающие форму книги, и книга как произведение искусства. Возрождение и новый расцвет самиздата и малотиражных изданий. Влияние технологий на иллюстрированную книгу: проблемы и возможности; AR в книжной иллюстрации.

Game studies

Философия и исследование видеоигр, дизайн и критика. Этика видеоигр: выявление сложившихся паттернов репрезентации добра и зла в видеоиграх, эксплицирование истории становления этих паттернов и направлений их заимствования из других медиа. Какие ресурсы для геймдизайна они предоставляют?

Sound art and sound design

Звукоинженерия, аудиобрендинг, использование звука в сфере современного искусства, в т.ч. в сложных мультимедийных инсталляциях, и в сфере медиакоммуникаций.

Keynote speakers

Anna Furse

Professor of Theatre and Performance at Goldsmiths, University of London where she directs the international MA in Performance Making, Co-Directs the Centre of the Body and is co-Director of Research.

«Ephemeral arts in a world of science».

Robin Schuldenfrei

The Katja and Nicolai Tangen Senior Lecturer in 20th Century Modernism at The Courtauld Institute of Art, University of London.

«Estrangement, Exhibition Praxis and Herbert Bayer’s Expanded Vision».

Marketa Uhlirova

An art historian and curator, сo-founder and director of the Fashion in Film Festival, and Reader in Fashion, Cinema and Visual Studies at Central Saint Martins, University of the Arts London.

«Choreographies of Looking»

Laura Beloff

An internationally acclaimed artist and academic researcher, evaluator for research funding for European Commission and for Austrian, Norwegian, French, Irish and Finnish art & science funding bodies.

«Three Acts — on plants, biochemistry and ticks»

Simona Orinska

Performing artist, choreographer, producer, poet, dance movement therapist, founder of IDEAGNŌSIS performance art company; creative director of specialization «Multimedia Performing Arts» in Business, Arts and Technology University RISEBA; founder of «MĀ TELPA Artist Residency & Education Centre».

«The latest trajectories in education of Performance Art in Latvia: sector of the private and the state»

Grace Lees-Maffei

Professor of Design History and Programme Director, DHeritage, University of Hertfordshire, UK.

«Design Discourse as Post-National: Mediation, Made in Italy and the Transatlantic Design Dialogue»

Janet Evans

An Independent Scholar, Literacy and Educational Consultant and former Senior Lecturer in Education.

«The Picturebook As Art And The Art Of The Picturebook: Creative And Aesthetic Responses To Picturebooks And Fine Art».

Hans-Joachim Backe

Associate Professor at the Center for Computer Games Research of IT University, Copenhagen.

«Wicked Problems, Grey Zones, and Anti-Heroes. Digital Games Beyond (Notions of) Good and Evil»

Joanne Entwistle

An Independent Scholar, Literacy and Educational Consultant and former Senior Lecturer in Education.

«The Picturebook As Art And The Art Of The Picturebook: Creative And Aesthetic Responses To Picturebooks And Fine Art»

Jaroslav Svelch

An assistant professor at Charles University, Prague. He is the author of the recent monograph Gaming the Iron Curtain: How Teenagers and Amateurs in Communist Czechoslovakia Claimed the Medium of Computer Games (MIT Press, 2018).

«Inventing the Enemy: A Genealogy of Monsters in Digital Games»

Archive

«Theories and Practices of Art and Design» 2019